Cum pastrezi valoarea nutritiva a legumelor?

15 Dec 2011 09:46
Legumele sunt alimente de origine vegetala care reprezinta o sursa importanta de factori nutritivi, in special glucide, saruri minerale si vitamine.

Substantele proteice sunt in cantitate redusa si se gasesc mai ales in leguminoasele uscate (fasole, linte, mazare, soia) si in glutenul din cereale. Grasimile se gasesc in plante oleaginoase: seminte de floarea-soarelui, soia, germenii de porumb etc.

Este deci evidenta importanta ce trebuie acordata legumelor (tuturor partilor comestibile ale acestora - frunze, radacini, tulpini, bulbi, fructe, seminte etc.) care trebuie sa constituie cel putin jumatate din alimentele ingerate zilnic.

Intrucat sunt principalii furnizori de vitamine si substante minerale de care organismul uman are nevoie pentru a-si indeplini functiile vitale, consumul lor optim va crea un echilibru cu acela al alimentelor de origine animala care au mai mare valoare biologica si energetica.

Pe cat posibil, se vor consuma crude toate legumele care se preteaza la aceasta, pentru a nu diminua continutul lor in vitamine si saruri minerale prin procedeele de pregatire. Pentru legumele care trebuie pregatite la cald, se vor aplica aceleasi metode culinare ca si pentru carnuri, unele pretandu-se la mai multe operatii culinare.

  • Daca vrei sa tai salata verde cu cutitul, mai gandeste-te, caci frunzele se oxideaza si isi pierd din calitati. Este mai bine sa rupi frunzele, una cate una.

  • Opteaza pentru fiert sau fript decat prajit. Si mai bine, gateste la aburi in loc sa fierbi, daca este vorba de legume: in acest fel vei pastra toate vitaminele care, in cazul altor tipuri de preparare, se pierd.

  • Prepararea inabusita a alimentelor inseamna ca valoarea nutritiva a acestora va scadea mult dupa gatire. Rezultate mai bune se obtin daca folosesti pentru inabusire un vas de fonta si il acoperi cu un castron metalic in care pui apa rece.

  • Daca tai legumele in vederea fierberii, e preferabil sa le tai mai mari, ca sa reduci pierderea de vitamina C. De asemenea, legumele nu se fierb pana cand se inmoaie prea tare, chiar daca va plac mai mult asa. Cu cat sunt tinute mai mult pe foc, cu atat isi pierd calitatile nutritive si mai ales continutul de vitamine.

  • Daca vrei sa pastrezi nu doar proprietatile, dar si gustul, pune legumele in apa cand aceasta fierbe. Daca le pui de la inceput, cea care capata savoare si isi insuseste o parte dintre nutrienti este zeama (din acest motiv se prepara astfel supele si ciorbele).
  • Cat de mult ti-a placut acest articol?
    5.55
    (50 voturi)
    6800 vizite

    Cele mai noi Sfaturi Gastronomice
    Cum fierbi corect orezul in functie de tipul lui
    Cum fierbi corect orezul in functie de tipul lui
    Credeai ca le stii pe toate in bucatarie? Dupa ce vei citi randurile de mai jos cu siguranta vei invata lucruri noi. Iata cum se prepara corect orezul in functie de tipul sau: Orezul albCel mai renumit tip de orez, dar nu neaparat si cel mai sanatos
    Trucuri pentru clatite delicioase!
    Trucuri pentru clatite delicioase!
    Clatitele sunt desertul cel mai popular si cel mai delicios. Le prepari rapid, insa pentru a fi cu adevarat delicioase, trebuie sa stii trucurile de mai jos: Foloseste oua de tara!Daca ai oua de tara, foloseste cateva si la prepararea clatitelor. Pe
    Personalitatile din spatele mancarurilor
    Personalitatile din spatele mancarurilor
    Cand ne place ceva cu adevarat, avem tendinta de a ne purta putin ciudat. Ba chiar, din cand in cand, suntem atat de mandri si posesivi, incat ne denumim descoperirile cu propriile nume. La fel se intampla si cu mancarea. foodpanda.ro a selectat
    Ingredientul Secret al lunii noiembrie
    Ingredientul Secret al lunii noiembrie
    Ingredientul lunii noiembrie de pe platforma Electrolux este piperul Sichuan. The Secret Ingredient este o platforma creata pentru a dezvolta abilitatile culinare si pentru a aduce inspiratia gastronomica in casa ta. Astfel, in fiecare luna Electrol
    Activia de Baut cu Afine, pentru o stare de bine
    Activia de Baut cu Afine, pentru o stare de bine
    A venit, a venit toamna si, odata cu ea, noul iaurt delicios si hranitor Activia cu Afine, pentru o stare de bine, zi de zi! Noul iaurt Activia are la baza lapte proaspat si fermentul sau special, Bifidus Actiregularis, oferind combinatia perfecta p
    Cele mai noi Retete
    Cel mai simplu bulz. Este delicios!
    Cel mai simplu bulz. Este delicios!
    Bulzul ciobanesc este unul dintre cele mai simple si delicioase retete pe care le poti prepara. Este o reteta perfecta pentru zilele racoroase de toamna, pe care o poti savura alaturi de familie in orice moment al zilei.
    Supa crema de ciuperici savuroasa!
    Supa crema de ciuperici savuroasa!
    Supa crema de ciuperci este usor de preparat, contine putine calorii, dar este foarte satioasa. Este ideala pentru diete si aduce numeroase beneficii organismului tau. Iata mai jos o reteta delicioasa:
    Ardei murati cu miere!
    Ardei murati cu miere!
    Ardeii grasi murati cu miere sunt un tip de muratura deosebita si inedita. Ii poti face pentru a-i folosi la o masa speciala, cu fripturi pe baza de sosuri din miere. Invitatii tai vor fi incantati de gustul lor minunat!
    Cum sa faci maioneza in mai putin de 1 minut!
    Cum sa faci maioneza in mai putin de 1 minut!
    Vrei sa prepari rapid o salata pentru invitatii tai si ai nevoie de maioneza? Nu te mai agita! Poti sa prepari maioneza in mai putin de un minut. Este delicioasa si nu trebuie sa depui nici prea mult efort pentru a o prepara!
    Prepara cea mai buna paine de casa
    Prepara cea mai buna paine de casa
    Ti-e dor de mirosul de paine proaspat scoasa din cuptor, preparata de bunica? Prepara cea mai gustoasa paine, chiar la tine acasa. Te vor incanta cu siguranta aroma savuroasa si mirosul sau imbietor, care vor anima caminul tau.

    Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
    Mai multe detalii despre Cookies!