Mazare, linte, bob, fasole

27 Feb 2008 00:00 Autor: Magda Georgescu
Mazare, linte bob, fasole sunt clasicele pastai cunoscute ca tocanite, supe, sau alte mancaruri savuroase. O vreme au fost date uitarii aceste pastai, totusi, in timp, au renascut.

Lintea, fasolea, bobul si mazarea au jucat un rol decisiv la sfarsitul mileniului I e.n., cand au inceput sa fie cultivate in Europa occidentala si unde, prin aportul lor proteinic extraordinar, au putut furniza poporului de rand (care nu consuma proteine decat o data pe an, la taierea porcului de Craciun) energii noi, ce i-au permis sa-si foloseasca forta de munca in mod intensiv, pentru realizari care cereau un consum de energie fizica mult mai mare ca in trecut.

Mai ales discutiile despre o alimentatie sanatoasa au adus pastaile in prim plan, pentru ca au o valoare psihologica in alimentatie.

Astazi, chiar si restaurantele cele mai sofisticate pregatesc pastai ca feluri de mancare delicioase, in aceasta carte puteti, in afara de multimea retetelor, sa aflati si o multitudine de posibilitati, de a cunoaste mai bine pastaile.

Secretele din pastai

Mazarea, un bob de gust si energie
Mazarea este o leguma gustoasa, atat in stare proaspata, cat si uscata, dar si un aliment care furnizeaza multa energie organismului. De la mazare se recolteaza pastaile, care contin boabele folosite ca atare sau conservate.

Bogata in proteine, glucide, vitamine si saruri minerale, mai ales substante azotoase, este o leguma ieftina, usor de gatit si se prepara in multe feluri: supa, mancare, salate sau ca pateu, amestecata cu usturoi. Mazarea uscata este mai bogata in substante hranitoare decat cea proaspata.

Fasolea, samanta plina de energie
Fara indoiala, fasolea uscata este o solutie excelenta pentru alimentarea proprie cu fier, magneziu, fosfor, potasiu si tiamina (vitamina B1).

De altfel, ea are un continut scazut de grasimi si calorii fiind recomandabila in curele de slabire. Fitonutrientii ce se gasesc in acelasi timp in fasolea uscata previn bolile cronice cum ar fi cele cardiovasculare sau cancerul.

Bobul, marginalizat dar plin de calitati
Valoarea alimentara a partilor comestibile rezida mai ales din continutul ridicat in proteine, care in boabele uscate poate atinge 25 - 30% si in vitaminele C, B1, caroten. Datorita continutului relativ scazut in hidrati de carbon bobul este recomandat si obezilor.

Astfel, in alimentatia omului se folosesc pastaile tinere, semintele verzi si uscate, ajunse la maturitate, iar, uneori, chiar frunzele, preparate sub diferite forme: salate, supe, ciorbe, soteuri, mancare, creme

Lintea
Originara din zona mediteraneana, lintea face parte din neamul feculentelor, alaturi de fasole, bob, mazare, cartof etc. Este mai bogata in fier chiar si decat carnea, insa are cusurul ca se mistuie greu, ca toate suratele sale feculente.

Alaturi de soia, lintea este optiunea alimentara preferata de vegetarieni si populatiile cu traditie vegetariana.

Lintea este catalogata ca aliment de grad nutritional A datorita continutului ridicat de fibre, fier, magneziu, fosfor si proteina si continutului extrem de scazut de grasimi. Lintea nu contine colesterol si aduce un aport caloric de cca 110-160 kcal/100g, in functie de varietatea preparata si modul de preparare.

Sfaturi gastronomice

Mazarea
Se consuma sub forma de boabe, mai rar pastaile care devin repede atoase.
Mazarea proaspata este dulce, insa daca se invecheste pierde din substantele sale dulci; de aceea, trebuie sa se adauge putin zahar, cand se pregateste.

Se fierbe 20-30 minute in apa clocotita, putin sarata. Se intrebuinteaza ca garnitura (sote, mancare), supa, in adaos cu alte zarzavaturi sau la salate cu maioneza etc.

Mazarea din conserve este la fel de buna pentru oricare preparat, daca este tanara.
Mazarea matura trebuie fiarta mai mult, coaja continand mai multa celuloza.

Fasolea boabe
Invelisul boabelor contine celuloza, de aceea fasolea curatata de impuritati bob cu bob se recomanda sa se inmoaie in apa rece cu 12 ore inainte de preparare. Se spala apoi cu apa rece si se pune la fiert tot cu apa rece.

Cand se fierbe fasolea pentru salata sau mancare scazuta, apa trebuie sa depaseasca nivelul boabelor cu 6-7 cm. Daca se fierbe pentru ciorba, apa trebuie sa depaseasca nivelul boabelor cu 10-15 cm, urmand sa se mai completeze lichidul cu bors sau cu alte substante acre si apa, dupa reteta.

Fasolea tinuta in prealabil 10-12 ore in apa rece, fierbe in 1/2-2 ore, iar in oala sub presiune, in circa o ora, celuloza din coaja se va inmuia mult mai bine si fasolea se va digera mai usor.

Prima apa (si urmatoarele) in care a fiert fasolea nu se va arunca deoarece nu aceasta ingreuneaza digestia. Indigestia este cauzata de celuloza tare din invelisul boabelor, care se digera greu si numai in parte, mai ales cand fasolea nu este bine fiarta.

Bobul
De la aceasta planta leguminoasa se folosesc numai boabele care sunt de 2-3 ori mai mari decat ale fasolei obisnuite. Sunt mai putin folosite din cauza invelisului mai tare de celuloza. Se fierbe si se pregateste ca si fasolea.

Bobul fiert se poate servi si ca atare,scurs de apa din conserva- cu sare si lamaie .se mananca cu ajutorul unei scobitori.

Lintea
In alimentatie, se folosesc numai boabele acestei plante. Ele sunt rotunde si plate, mici cat bobul de mazare sectionat in jumatate, cu invelisul celulozic mai moale decat al fasolei, de aceea fierbe mai repede.

Se curata cu atentie, bob cu bob, se spala si se inmoaie in apa rece cu 12 ore inainte de pregatire. Are gust placut aromat. Se pregateste sub forma de mancare cu carne afumata.

Curatata de coji si zdrobita, apoi gatita, deci facuta iahnie, se digera mai usor.
Datorita timpului de fierbere redus, lintea este o excelenta alternativa la fasole, in preparate pasate, in supa, in asociatie cu orez, carne si legume.

Fasolea pastai
Exista multe soiuri de fasole, de multe forme, marimi si culori, preferata fiind fasolea grasa.
Fasolea pastai trebuie sa fie proaspata, frageda, tanara, fara ate.

Pastaile maturizate sau soiurile cu ate oricat ar fierbe nu-si imbunatatesc calitatea. O pastaie apoasa se recunoaste daca prin rupere la ambele capete se desprind ate pe ambele parti, pe toata lungimea ei.

Se prepara in diverse feluri, datorita gustului si aromei sale specifice: ciorbe, supe-creme, mancaruri cu sau fara carne, salate cu mujdei de usturoi sau cu maioneza, sau in diferite soteuri de legume, servite ca intrari sau ca garnitura la fripturi, friganele, ochiuri. Se poate asocia cu morcovi, telina sau cu alte legume fierte.

Cat de mult ti-a placut acest articol?
5.49
(1861 voturi)
26834 vizite

Cele mai noi Sfaturi Gastronomice
Cum fierbi corect orezul in functie de tipul lui
Cum fierbi corect orezul in functie de tipul lui
Credeai ca le stii pe toate in bucatarie? Dupa ce vei citi randurile de mai jos cu siguranta vei invata lucruri noi. Iata cum se prepara corect orezul in functie de tipul sau: Orezul albCel mai renumit tip de orez, dar nu neaparat si cel mai sanatos
Trucuri pentru clatite delicioase!
Trucuri pentru clatite delicioase!
Clatitele sunt desertul cel mai popular si cel mai delicios. Le prepari rapid, insa pentru a fi cu adevarat delicioase, trebuie sa stii trucurile de mai jos: Foloseste oua de tara!Daca ai oua de tara, foloseste cateva si la prepararea clatitelor. Pe
Personalitatile din spatele mancarurilor
Personalitatile din spatele mancarurilor
Cand ne place ceva cu adevarat, avem tendinta de a ne purta putin ciudat. Ba chiar, din cand in cand, suntem atat de mandri si posesivi, incat ne denumim descoperirile cu propriile nume. La fel se intampla si cu mancarea. foodpanda.ro a selectat
Ingredientul Secret al lunii noiembrie
Ingredientul Secret al lunii noiembrie
Ingredientul lunii noiembrie de pe platforma Electrolux este piperul Sichuan. The Secret Ingredient este o platforma creata pentru a dezvolta abilitatile culinare si pentru a aduce inspiratia gastronomica in casa ta. Astfel, in fiecare luna Electrol
Activia de Baut cu Afine, pentru o stare de bine
Activia de Baut cu Afine, pentru o stare de bine
A venit, a venit toamna si, odata cu ea, noul iaurt delicios si hranitor Activia cu Afine, pentru o stare de bine, zi de zi! Noul iaurt Activia are la baza lapte proaspat si fermentul sau special, Bifidus Actiregularis, oferind combinatia perfecta p
Cele mai noi Retete
Cel mai simplu bulz. Este delicios!
Cel mai simplu bulz. Este delicios!
Bulzul ciobanesc este unul dintre cele mai simple si delicioase retete pe care le poti prepara. Este o reteta perfecta pentru zilele racoroase de toamna, pe care o poti savura alaturi de familie in orice moment al zilei.
Supa crema de ciuperici savuroasa!
Supa crema de ciuperici savuroasa!
Supa crema de ciuperci este usor de preparat, contine putine calorii, dar este foarte satioasa. Este ideala pentru diete si aduce numeroase beneficii organismului tau. Iata mai jos o reteta delicioasa:
Ardei murati cu miere!
Ardei murati cu miere!
Ardeii grasi murati cu miere sunt un tip de muratura deosebita si inedita. Ii poti face pentru a-i folosi la o masa speciala, cu fripturi pe baza de sosuri din miere. Invitatii tai vor fi incantati de gustul lor minunat!
Cum sa faci maioneza in mai putin de 1 minut!
Cum sa faci maioneza in mai putin de 1 minut!
Vrei sa prepari rapid o salata pentru invitatii tai si ai nevoie de maioneza? Nu te mai agita! Poti sa prepari maioneza in mai putin de un minut. Este delicioasa si nu trebuie sa depui nici prea mult efort pentru a o prepara!
Prepara cea mai buna paine de casa
Prepara cea mai buna paine de casa
Ti-e dor de mirosul de paine proaspat scoasa din cuptor, preparata de bunica? Prepara cea mai gustoasa paine, chiar la tine acasa. Te vor incanta cu siguranta aroma savuroasa si mirosul sau imbietor, care vor anima caminul tau.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!