Cerealele integrale - energie in forma naturala

19 Apr 2006 00:00 Autor: Raluca Georgescu
Cerealele, fiind bogate in substante nutritive, reprezinta principalul furnizor de energie al organismului. Aproape toate cerealele integrale, nerafinate, sunt benefice organismului.

Majoritatea obisnuim sa consumam cereale rafinate, atat datorita gustului lor bun, cat si datorita obisnuintei, care in acest caz isi spune cuvantul.

Exemple de cereala rafinate sunt orezul alb, faiba alba, painea alba si pastele fainoase (intr-un cuvant, alimente pe care le consumam cu o frecventa uimitoare).


Desi provin din cereale pline de substante nutritive la origine, cerealele rafinate isi pierd, ca urmare a procesului de rafinare, majoritatea substantelor nutritive si o mare parte din continutul de fibre.

Odata consumate, cerealele rafinate se comporta in acelasi mod ca si zaharul: intra rapid in sange si provoaca o dezechilibrare a concentratiei de zahar din sange (care poate duce la modificarea dispozitiei, marirea poftei de dulce si tulburari usoare de dispozitie, iar in timp poate duce chiar la crestere in greutate).

La polul opus, cerealele integrale sunt bogate in substante nutritive, sunt unul dintre principalii furnizori de energie ai organismului si nu trebuie sa lipseasca din dieta unui om sanatos.

Cerealele integrale sau nerafinate includ graul, meiul, orezul brun, amarantul, orzul mare, secara si hrisca. Trebuie sa tinem minte ca unul dintre cei mai buni indicatori ai gradului de rafinare al cerealelor este culoarea - cu cat este mai inchisa culoarea cerealelor, cu atat sunt mai nerafinate si mai sanatoase cerealele pentru organism.

Haideti sa trecem in revista cateva dintre cerealele benefice pentru organism si sa vedem in ce fel ne poate ajuta fiecare:

Orezul brun
Orezul brun are efecte benefice in ceea ce priveste sistemul nervos, activitatea cerebrala si, intr-o oarecare masura, sistemul digestiv si tranzitul intestinal. Spre deosebire de orezul alb, orezul brun are in mod natural multe fibre si mai putin zahar. In plus, orezu brun contine riboflavina (vitamina B2).

Meiul
In vechime, meiul era considerat o cultura de baza pentru numeroase popoare. Meiul este foarte bogat in substante nutritive, avand un continut ridicat de fier, magneziu, potasiu, vitaminele B si E. Meiul este cunoscut pentru functia sa de reglare a tranzitului intestinal si adjuvant al sistemului digestiv. Continutul de proteine al meiului este egal cu cel al graului.

Orzul
Orzul este disponibil de obicei in doua variante: orzul perlat (varianta rafinata) si orzul mare (varianta nerafinata si, deci, sanatoasa). Principalele beneficii ale orzului se remarca in directia digestiei si tranzitului intestinal. De asemenea, sucul de orz are proprietati de detoxifiere si este si un bun expectorant.

Amarantul
Amarantul, redescoperit de curand de medicina moderna, era folosit pe vremuri de azteci pentru hranirea sugarilor. Amarantul este o cereala care se evidentiaza prin continutul crescut de calciu si magneziu, continut superior celui continut de laptele de vaca. Amarantul mai contine si acid linoleic, cupru si fier. Unul dintre principalele beneficii ale amarantului este acela de fortificare a plamanilor.

Hrisca
Crupele de hrisca nu contin gluten si sunt bogate in minerale sanatoase, proteine si bioflavonide rutin (care imbunatatesc circulatia si rezistenta vaselor sanguine). Pentru cei care au alergie la grau, hrisca este o alternativa minunata, deoarece nu este alergena.

Secara
Secara este cunoscuta pentru continutul sau crescut de vitamina E. Este ideala pentru produsele de panificatie pe baza de aluta dospit, care sunt adeseori fabricate din secara. Unul dintre principalele sale beneficii este acela de reglare a functiilor hepatice.

Porumbul
Porumbul este probabil mai des utilizat chiar decat graul, intrand in compozitia a nenumarate produse de panificatie. Porumbul este alergen ca si graul pentru un procent ridicat de persoane. Coaja porumubului este nedigerabila, motiv pentru care extragerea substantelor nutritive din porumb este dificila.

Cat de mult ti-a placut acest articol?
5.61
(2418 voturi)
20848 vizite

Cele mai noi Sfaturi Gastronomice
Cum fierbi corect orezul in functie de tipul lui
Cum fierbi corect orezul in functie de tipul lui
Credeai ca le stii pe toate in bucatarie? Dupa ce vei citi randurile de mai jos cu siguranta vei invata lucruri noi. Iata cum se prepara corect orezul in functie de tipul sau: Orezul albCel mai renumit tip de orez, dar nu neaparat si cel mai sanatos
Trucuri pentru clatite delicioase!
Trucuri pentru clatite delicioase!
Clatitele sunt desertul cel mai popular si cel mai delicios. Le prepari rapid, insa pentru a fi cu adevarat delicioase, trebuie sa stii trucurile de mai jos: Foloseste oua de tara!Daca ai oua de tara, foloseste cateva si la prepararea clatitelor. Pe
Personalitatile din spatele mancarurilor
Personalitatile din spatele mancarurilor
Cand ne place ceva cu adevarat, avem tendinta de a ne purta putin ciudat. Ba chiar, din cand in cand, suntem atat de mandri si posesivi, incat ne denumim descoperirile cu propriile nume. La fel se intampla si cu mancarea. foodpanda.ro a selectat
Ingredientul Secret al lunii noiembrie
Ingredientul Secret al lunii noiembrie
Ingredientul lunii noiembrie de pe platforma Electrolux este piperul Sichuan. The Secret Ingredient este o platforma creata pentru a dezvolta abilitatile culinare si pentru a aduce inspiratia gastronomica in casa ta. Astfel, in fiecare luna Electrol
Activia de Baut cu Afine, pentru o stare de bine
Activia de Baut cu Afine, pentru o stare de bine
A venit, a venit toamna si, odata cu ea, noul iaurt delicios si hranitor Activia cu Afine, pentru o stare de bine, zi de zi! Noul iaurt Activia are la baza lapte proaspat si fermentul sau special, Bifidus Actiregularis, oferind combinatia perfecta p
Cele mai noi Retete
Cel mai simplu bulz. Este delicios!
Cel mai simplu bulz. Este delicios!
Bulzul ciobanesc este unul dintre cele mai simple si delicioase retete pe care le poti prepara. Este o reteta perfecta pentru zilele racoroase de toamna, pe care o poti savura alaturi de familie in orice moment al zilei.
Supa crema de ciuperici savuroasa!
Supa crema de ciuperici savuroasa!
Supa crema de ciuperci este usor de preparat, contine putine calorii, dar este foarte satioasa. Este ideala pentru diete si aduce numeroase beneficii organismului tau. Iata mai jos o reteta delicioasa:
Ardei murati cu miere!
Ardei murati cu miere!
Ardeii grasi murati cu miere sunt un tip de muratura deosebita si inedita. Ii poti face pentru a-i folosi la o masa speciala, cu fripturi pe baza de sosuri din miere. Invitatii tai vor fi incantati de gustul lor minunat!
Cum sa faci maioneza in mai putin de 1 minut!
Cum sa faci maioneza in mai putin de 1 minut!
Vrei sa prepari rapid o salata pentru invitatii tai si ai nevoie de maioneza? Nu te mai agita! Poti sa prepari maioneza in mai putin de un minut. Este delicioasa si nu trebuie sa depui nici prea mult efort pentru a o prepara!
Prepara cea mai buna paine de casa
Prepara cea mai buna paine de casa
Ti-e dor de mirosul de paine proaspat scoasa din cuptor, preparata de bunica? Prepara cea mai gustoasa paine, chiar la tine acasa. Te vor incanta cu siguranta aroma savuroasa si mirosul sau imbietor, care vor anima caminul tau.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!